Hoe coach ik medewerkers met spanningsklachten?


Onlangs las ik een interessant boek, nl. “Coachen met een leeg hoofd” van Nicolette Kat. Een hoofdstuk dat me bijzonder boeide was ‘coaching bij spanningsklachten’. 

Bij Jobmotivation krijgen we immers wel vaker medewerkers en teamcoaches met spanningsgerelateerde klachten over de vloer.

Wil jij weten hoe je omgaat met spanningsklachten en hoe wij je kunnen helpen? Lees dan vooral verder!

Meer spanningsklachten op de werkvloer.

We kunnen er niet omheen: alsmaar meer werknemers krijgen te maken met spanningsklachten. Vooral werknemers tussen de 25 en 35 jaar zijn het vaakst psychisch vermoeid. Hoe ga je daar nu als coach mee om? En hoe kunnen wij van Jobmotivation jou daarbij helpen?

 

Spanningsklachten.

Als je coachee aangeeft last te hebben van spanningsklachten is het de kunst om eerst een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de situatie. Waar komen de klachten vandaan? Hoe ernstig zijn ze? Enz..

Enkele voorbeelden van typische klachten:

Lichamelijk: vermoeidheid, duizeligheid, enz..

Gedrag: vermijdingsdrang, gespannen, enz..

Psychisch: angstig, onzeker, enz..

Gedachten: “Het komt nooit meer goed.”, “Er mag niets fout gaan.” Enz..

Bij forse spanningsklachten is het belangrijk om eerst de klachten te verminderen voordat er ruimte is voor ‘echte’ coaching. Pas dan kan je vanuit ontspanning en rust kijken haar de onderliggende vraag of behoefte.

 

Verschil tussen overspannenheid en burn-out.

Beide termen worden vaak als synoniemen gebruikt, maar toch zijn het twee verschillende aandoeningen. Bij overspannenheid is er aan aanwijsbare kortetermijnoorzaak. Je bent bijvoorbeeld gescheiden of verhuisd.

Burn-out is echter het gevolg van chronische stress. De klachten zijn ernstiger dan bij overspannenheid en herstel duurt veel langer.

In beide gevallen ga je eerst samen met je coachee de klachten verminderen. Daarna kunnen jullie samen kijken naar de oorzaken (assertiviteit, timemanagement, enz.) en die aanpakken.

 

Veel gemaakte fouten.

Ga zeker niet eerst de oorzaken aanpakken, vooraleer de coachee voldoende rust gevonden heeft om met deze grote vragen bezig te zijn.  Een twee trapsaanpak is hier doeltreffender: ga eerst terug naar de vitaliteitsbasis en formuleer dan samen het coachingsdoel.

Beschouw een stress-burnouttraject ook niet als een normaal coachingstraject. Een traject dat gericht is op terugkeer naar de werkplek met meer energie zal er anders uitzien.

Je zult elkaar veel vaker en korter spreken en je zult als coach meer inzetten om je coachee terug regie te geven over het eigen werkende leven met reductie van de spanningsklachten.

 

Oefening.

Een goede oefening is om samen op zoek te gaan naar energiegevers (autonomie, enz..)  en energievreters (hoge werkdruk door veranderingen op de werkvloer enz.): zowel in werk als in privé. Kijk vervolgens waar je invloed op hebt en probeer die te veranderen of te verminderen.

 

Hoe kunnen wij van Jobmotivation jou helpen om burn-out en spanningsklachten in je organisatie te voorkomen?

Voorkomen is beter dan genezen! Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Ten eerste komen we ter plaatse en doen we een online motivatie bevraging. Vervolgens gaan we de leidinggevende coachen en tot slot geven we de werknemers feedback en tips om de emotionele intelligentie op de werkvloer te verhogen.

Als je vandaag als manager geen individuele foto hebt van je werknemers en daar geen interesse in stelt, dan zal je je bestaande werkkrachten verder uitputten. Zeker in tijden van toenemende automatisering moeten we voldoende aandacht besteden aan het menselijke aspect op de werkvloer.

Wil jij ook burn-out in jouw organisatie voorkomen?

Neem dan contact met ons op 0473 95.26.65.
Meer informatie over motivatie bevraging van Jobmotivation vind je hier

Inschrijven voor de open training team coaching kan je hier

 

Meer informatie over het boek

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.