Slim rekruteren

Slim rekruteren


Wil jij ook rekruteren met inzicht in de werkmotivaties van een kandidaat? Lees er dan deze blogpost op na.

Vind je het vaak moeilijk om de juiste mensen voor je organisatie aan te trekken en te behouden? Volg dan onze training “Slim rekruteren” op 11 en 12 juli. Om je al een voorproefje te geven van wat je kunt verwachten tijdens deze tweedaagse workshop vroegen wij aan trainer Peter Callens wat slim rekruteren inhoudt en wat het belang ervan is voor jouw organisatie. Lees je mee?

Peter, wat is voor jou slim rekruteren?

Slim rekruteren houdt in dat je niet alleen rekening houdt met de competenties, maar ook met de motivaties van kandidaten.  Rekruteerders zijn zich alsnog te weinig bewust van die werkmotivaties. Een voorbeeld van een werkmotivatie is: in welke mate heeft iemand de motivatie om bezig te zijn met procedures op het werk?  Je moet natuurlijk eerst weten in welke mate dat aspect belangrijk is voor een bepaalde job.
Je checkt dus eerst het belang van een bepaalde werkmotivatie voor een bepaalde job en daarna bevraag je die werkmotivatie tijdens het jobinterview.

Om die werkmotivaties in kaart te brengen gebruiken jullie de wetenschappelijk onderbouwde iWAM-tool?

Ja, en wij voorzien ook opleiding om slim te leren omgaan met de werkmotivaties. Bovendien voorzien we na de workshop ook coaching om de opgedane kennis ‘on the job’  te gebruiken.

Heb je nog enkele tips om slimmer te rekruteren?

We worden vandaag de dag geconfronteerd met een schaarste op de arbeidsmarkt en een eerste tip is om de cultuur van je organisatie op de juiste manier naar buiten te brengen. Je gebruikt dan ook  die woorden die aansluiten bij de gewenste werkmotivaties in aankondiging van de openstaande job. Via je communicatie kan je dus mensen met de gewenste werkmotivaties aantrekken. Zij zullen beter passen bij de cultuur van de organisatie.

Zijn er dingen die je absoluut moet vermijden als rekruteerder?

Je mag zeker geen vooroordelen hebben. Vermijd ook tijdverlies en verkwisting van geld door meteen de juiste mensen aan te trekken. Je moet sowieso kijken of een persoon past bij je organisatie op lange termijn.

Een andere tip: achterhaal hoelang een bepaalde persoon met plezier hetzelfde soort werk doet. Dat is misschien wel de belangrijkste tip. Als je dit weet, ga dan ook op het juiste tijdstip aan tafel zitten met die persoon om te kijken welke nieuwe accenten hij of zij kan leggen binnen die job. Dan geef je met andere woorden samen inhoud aan de job.  En zo hou je op een intelligente manier rekening met hoelang iemand goesting heeft om die job te doen.

Inschrijven voor de training? Dat kan hier: https://www.jobmotivation.be/event/slim-rekruteren/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.