Slimmer omgaan met je tijd

Slimmer omgaan met je tijd


Elke Panis en Jos Vanoppen schreven een boek ‘Meer bereiken? Dan doe je het beter anders!’ over timemanagement, energiemanagement en lifemanagement. Je vindt hierbij enkele belangrijke inzichten uit hun werk.

De pomodoro techniek als wondermiddel voor focus.

Slimmer omgaan met je tijd

De pomodoro techniek is een techniek uit het klassieke time management. Hij is bedoeld om korte periodes van concentratie op te zetten. Je wisselt die dan af met een korte periode waarin je je ontspant en zo werk je periode na periode af. Het is heel eenvoudig.

  • Je gebruikt een wekker om je tijd te verdelen in blokken van een half uur.
  • Je draait je wekker op en start aan je eerste blok van 25 minuten.
  • Je laat je vervolgens door niets en niemand afleiden. Ook niet door jezelf!
  • Als na 25 minuten de wekker gaat, neem je 5 minuten pauze om iets te doen wat niet veel ‘hersenkracht’ vraagt.

Zorg ervoor dat je deze korte pauzes niet als tijdsverlies ziet. Deze waardevolle momenten van deconnectiviteit laten je toe straks veel creatiever en effectiever te werken. 

Onderschat vooral de kracht van de pomodoro niet. In Zweden bijvoorbeeld experimenteert men al veel langer met een zes uren werkdag. Door de korte werkdag is het veel gemakkelijker om zich te concentreren!

Andere sterke methodieken en inzichten.

Het begin is het halve werk en de vijfminutenregel.

Vind je het ook zo moeilijk om uit de startblokken te geraken? Of stel je gemakkelijk dingen uit door perfectionisme? Één tip: zet je neer en begin gewoon. Bekritiseer jezelf ook niet de hele tijd wanneer je werkt, maar leer van je fouten.

Ook de vijfminutenregel helpt. Je maakt met jezelf de afspraak dat het niet uitmaakt hoelang je werkt, of zelfs dat je maar twee minuten aan een taak zult werk, maar wel dat je start. Het enige waar je voor zorgt is dat je start. Het maakt niet uit hoelang je aan een taak zult werken. We noemen dat de vijfminutenregel. Als je een taak moet doen, hoe moeilijk ook, verplicht jezelf om er vijf minuten aan te werken. Meer niet, maar ook niet minder. Wil je van de vijfminutenregel een tweeminutenregel maken? Ook goed. Zolang je maar start!

Focus

Focus is er wanneer je geconcentreerd aandacht geeft aan een taak.  Je kan dat op twee manieren zien. Wanneer je dat ene belangrijke doel voor ogen hebt en ermee bezig bent en ernaar toe werkt, dan focus je op dat doel. Een tweede manier is het gericht en actief bezig zijn met de uitvoering van dat doel. Om je werk gedaan te krijgen, om je doel te bereiken, moet je focus steeds in de twee betekenissen op je doel gericht zijn.

Aandacht geven is het verwerken van stukjes informatie. Geconcentreerd aandacht geven is al die stukjes gelijktijdig gebruiken voor die ene zaak waar je aandacht naartoe gaat. En dat is focus.

Het zorgen voor een goede focus is dus belangrijk om je doelen te bereiken! Werken zonder focus is gewoon tijdsverspilling.

Morning is golden

De meest mensen ervaren hun scherpste uren twee uur na het ontwaken. In het normale dagpatroon van vele mensen betekent dit dus dat hun concentratie piekt tussen 9 uur ’s ochtends en de middag.  Daarom zeggen we: morning is golden.

Flow=focus

Wanneer je met volle motivatie en compleet in focus werkt, beleef je soms een moment van flow. Mihaly Csikszentmihalyi, een Amerikaans-Hongaars psycholoog wijdde zijn hele loopbaan aan het onderzoek naar flow. Hij beschrijft het als een mentale toestand waarbij iemand volledig opgaat in wat hij doet en daarbij een energievolle aandacht ervaart, een volledig engagement. Wil je dit ook ervaren, dan moeten de voorwaarden van geconcentreerd werken die we daarvoor besproken hebben vervuld zijn. In een flow werken heeft twee voordelen: je wordt er gelukkig van en het zorgt voor een bijzonder kwalitatieve output.


Contacteer ons gerust voor meer informatie op 0473 95.26.65  of peter@jobmotivation.be

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.