Waarom ruzie maken goed is voor de werksfeer

Onlangs las ik een interessant artikel in Knack over waarom ruzie maken goed is voor de werksfeer. Omdat het mooi aansluit op mijn serie blogposts over roddelen, vat ik het stuk hieronder samen.

Conflicten met collega’s of de leidinggevende is iets wat de meeste werknemers angstvallig uit de weg gaan, zo blijkt. Onterecht, want één felle discussie blijkt beter te zijn dan wekenlang geroddel. 1 op de 4 werknemers heeft te maken met vijandschap onder collega’s. Zo blijkt uit een onderzoek van Randstad. Het lijkt contradictorisch, maar wat meer conflict zou kunnen helpen. Volgens professor Organisatiekunde Martin Eeeuwema gaan Vlaamse werknemers nog te vaak conflicten uit de weg. Maar als je nooit je frustraties uitspreekt, dan blijven die hangen en verzuurt de sfeer. Mensen gaan dan vaak elkaar uit de weg, beginnen te klagen of gaan roddelen. Dat heeft een nefaste invloed op de sfeer en productiviteit.

Misverstanden aankaarten

Veel problemen zijn gebaseerd op misverstanden. Erover roddelen helpt je niet verder. De bedrijfscultuur is dus gebaat bij werknemers die vertellen wat op hun lever ligt. Maar dan wel op een beschaafde manier.

De eerste stap is dus dat je je probleem op de agenda zet. Stap naar je collega of leidinggevende en zeg hem of haar dat je over een bepaald probleem wil praten en samen naar een oplossing wil zoeken. Door zelf het initiatief te nemen, heb je al een voorsprong en bovendien appreciëren de meeste leidinggevenden assertief gedrag.

Ook als leidinggevende moet je natuurlijk gepast reageren. Dat kan door te luisteren en niet meteen met oplossingen aan te komen zetten. Soms kun je het probleem in kaart brengen en naar een uitkomst zoeken, vaak is een eenvoudige ‘sorry’ al genoeg.  Voel je dat de drempel te hoog is bij de ander, dan kan je ook zelf het gesprek aangaan. Anders is er toch weer kans op geroddel.

Ga op zoek naar de oorzaak van een conflict

Soms is echter de sfeer zo verzuurd dat er echt sprake is van vijandschap. Dan kan het handig zijn er een derde bij te betrekken. Merk je zelf een conflict op tussen collega’s, probeer dan zelf aan ‘peacemaking’ te doen. Raak je zelf in een conflict betrokken, ga dan op zoek naar zo’n bemiddelaar. Een frisse blik op de dingen kan wonderen doen! Of ga op zoek naar de oorzaak van je conflict. Misschien komen je ambities en competenties niet overeen met wat van je gevraagd wordt.

Hoe kunnen wij je helpen?

Bij Pantelco en Jobmotivation vertrekken we vanuit bewustzijn en persoonlijke ontwikkeling. We geven inzicht in de oorsprong van ons gedrag en het menselijk brein. Hiervoor hebben we een eigen bewustzijnsmethodiek ontwikkeld. We gebruiken ook een toptool om 48 werkmotivaties in kaart te brengen, namelijk de iWAM.

Meer info?

Check onze sites Pantelco of Jobmotivation

Kortom, we reiken de bouwstenen aan die je echt nodig hebt voor een grondige coaching van medewerkers en teams in jouw organisatie zodat je het roddelen een halt toe kunt roepen en inzicht krijgt in de competenties en ambities van jezelf en je team.

Bel 0473 95.26.65 of mail ons