Wat emotioneel of ‘slim’ rekruteren voor je organisatie kan betekenen.

Wat emotioneel of ‘slim’ rekruteren voor je organisatie kan betekenen.


Onlangs woonde ik de presentatie bij van het boek ‘Trots. Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is’ van Peter s’Jongers, CEO en oprichter van het bedrijf Protime. 

In mijn vorige blogpost vatte ik het boek al kort samen. Nu wil ik even dieper ingaan op het hoofdstuk ‘emotioneel rekruteren’.  

Wat betekent het?

Volgens s’ Jongers betekent emotioneel rekruteren dat je mensen zoekt die de visie, missie en waarden van de organisatie en van het team onderschrijven. Hun persoonlijke waarden moeten matchen met de organisatiewaarden. Ze geloven hierin en willen hun schouders hieronder zetten.

Medewerkers blijven immers maar als ze zich goed voelen in een werkomgeving, zich kunnen ontwikkelen en autonoom mogen beslissen. 

Pas daarna kijk je naar de functieomschrijving. Het is belangrijker dat een kandidaat matcht met de organisatie dan dat een vacature snel ingevuld wordt.

Een match tussen kandidaat en bedrijf is niet slecht of goed, maar het is wel belangrijk om te checken of de denkwerelden van beide niet te ver uit elkaar liggen.

Protimers werven nieuwe Protimers

Wie gelooft in emotioneel rekruteren, moet volgens s’ Jongers, daarom het klassieke rekruteringsmodel overboord gooien. Ook de inbreng van rekruteringsbureaus en headhunters is relatief. Want hoe kan een extern iemand nu beoordelen of een kandidaat past bij jouw organisatie? S’ Jongers gelooft vooral in het buikgevoel van zijn eigen medewerkers als het op het rekruteren van nieuwe kandidaten aankomt. Zij voelen aan welke mensen passen in het bedrijf.

Protimers zijn dan ook betrokken bij het hele sollicitatieproces. Dat kwam vooral tot uiting tijdens speeddates die verschillende Protime-afdelingen georganiseerd hadden. Tien Protimers nodigden op een avond tien jobzoekers uit en spraken met elk van hen over de waarden en over Protime als organisatie. Niet over de functie-inhoud! Alleen degenen met wie er een culturele match was gingen door naar HR. Is er een match, maar ontbreekt de functie, dan vinden ze een functie.

Aanwerven binnen Protime is dus geen pure HR-taak. Het rekruteren gebeurt vooral door teamleaders. Wie kan immers beter de teamwaarden overbrengen?

Een nadeel volgens HR is dat ze veel talent laten links liggen. Onterecht, vindt s’ Jongers, want wat brengt ongelukkig toptalent het bedrijf op? Laten we dus ongelukkige medewerkers vermijden en het rendement stijgt vanzelf. En dat begint bij de aanwerving.

Of zoals Confucius al zei: “Geef me werk dat bij me past en ik hoef nooit meer te werken.”

Samen aan de slag?

Wilt u ook ‘slim of emotioneel rekruteren’?  Schakel dan het team van Jobmotivation in! Met behulp van de iWAM-tool geven wij u inzicht in de werkmotivaties van de kandidaat. Of volg onze training ‘slim rekruteren’ op 21 en 22 november. Inschrijven kan op: https://www.jobmotivation.be/event/slim-rekruteren/

Meer informatie?

Het boek: https://www.protime.be/nl-be/trots

Wilt u een beroep doen op het team van Jobmotivation? Bel 0473 95.26.65 of stuur een mail naar peter@jobmotivation.be

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.